Fast beauty, czyli tanie, modne i (czasami) byle jakie

Fast fashion wkurza mnie na wielu poziomach. Przede wszystkim etycznym w ujęciu globalnym (wyzysk ludzi, przyczynianie się do wzrostu zanieczyszczenia, produkowanie ubrań słabej jakości, których nie da się ponownie wykorzystać), ale także zupełnie osobistym. Irytuje mnie koszt, jaki dla mnie generuje szybka moda. I nie mówię o pieniądzach, ale o czasie i wysiłku, jaki wkładam w znalezienie czegoś do ubrania.

Pójście do sklepu, przymiarki, nawet zakupy online – to wszystko zajęło mnie na trochę, zwłaszcza, że rozmiar na metce to jest jakaś liczba wzięta z powietrza. Chciałabym w zamian za zakupowy wysiłek otrzymać nagrodę w postaci ubrania na choć kilka sezonów. Niestety, fast fashion to często zmechacona na biuście po 3 wyjściach sukienka, spódnica bez podszewki i fatalnie uszyte marynarki.

Fast fashion mierzi, ale jest na wyciągnięcie ręki – tak, jeśli o dostępność chodzi, jak i o cenę. Czy w świecie kosmetyków, gdzie premiera goni premierę, nie mamy przypadkiem do czynienia z tzw. fast beauty? I co to dokładnie oznacza dla naszych kosmetyczek.

Wczoraj widziałam, dziś mam

Fast beauty to marki, które ekspresowo reagują na potrzeby i mody wśród klientek. Ich niebywałą zaletą jest fakt, że nie wymagają wydawania fortuny jak w przypadku kosmetyków luksusowych. Kiedyś trzeba było czasu, by doczekać się na produkty inspirowane czy ordynarne kopie dobrze sprzedających się perfum czy cieni do powiek. Teraz marki ze średniej i niskiej półki cenowej reagują błyskawicznie i to pomimo, że muszą poddać swoje kosmetyki testom.

Idą nawet krok dalej i samodzielnie kreują trendy, nie oglądając się na zasiedziałych na kosmetycznym rynku gigantów.

Łatwa dostępność jest wielkim plusem szybko rotujących kosmetyków: perfum, cieni do powiek, szminek, tuszy do rzęs. Mniejsze, ale szybsze w działaniu firmy mogą złapać wiatr w żagle, jeśli uda im się przewidzieć nastroje klientek i na nie odpowiedzieć. Cena również robi swoje.

Umarł trend, niech żyje trend

Szybkie wrzucanie na rynek nowości ma jednak swoją drugą twarz. MAC ma kilkanaście kolekcji w ciągu roku. Jeśli znajdę wśród nich ulubieńca, nie mam większych szans na powtórny zakup.

Kiedyś trendy trwały 5, nawet 10 lat. Dziś można mówić o długo utrzymującej się modzie, jeśli jest na topie przez 24 miesiące.

Gdy Kylie Jenner wypuściła na rynek swoje matowe pomadki płynne wraz z konturówkami, zestawy sprzedały się na pniu. Kilka razy. Podobnie było, gdy Kim Kardashian West zaprezentowała swój zestaw do konturowania – dość drogie produkty zważywszy na ilość kosmetyku, jaką otrzymuje klient. Nie przeszkodziło to jednak w bardzo dobrych wynikach sprzedaży. Podobnie sprawa wygląda z paletkami cieni do powiek, kremami, modnymi i znanymi z Instagrama kosmetykami.

Trendy żądzą już nie tylko kolorem paznokci na sezon, czy kształtem brwi – te z kolei pozostają z nami przez kilka sezonów, ale także pielęgnacją cery. Koreańska pielęgnacja i światowy zachwyt  nad nią są tego najlepszym przykładem. Ciekawostką jest, że według danych koreańskiego urzędu celnego w 2016 roku eksport kosmetyków z Korei wzrósł o o 44% w stosunku do roku 2015.

Nie tak szybko

Podążanie za modą jest daleko bardziej widoczne w świecie, którym rządzą Zara i H&M. Zdecydowanie mniej jest chętnych do eksperymentowania z cerą i kosmetykami do ciała, aniżeli z ubraniami. Jeżeli kosmetyki się sprawdzają, sporo klientek trzyma się swoich pewniaków, zamiast inwestować w nowości.

Ta zasada zdaje się jednak nie dotyczyć młodszych konsumentek, np. millenialsów. To z myślą o nich wielkie koncerny kupują sexy marki, np. firma Estee Lauder kupiła Too Faced, a L’Oreal – NYX.

Nie stać mnie na buble

Bez względu na to, czy jesteś lojalną klientką sprawdzonych marek czy nienasyconą poszukiwaczką wciąż nowych trendów i małych firm kosmetycznych, jedno powinnyśmy mieć zawsze na uwadze: bezpieczeństwo. Fast fashion to masowa produkcja niskiej jakości, by odpowiedzieć na potrzeby rynku. Fast beauty to dokładnie to samo.

Jestem sceptyczna, jeśli chodzi o kosmetyki do pielęgnacji. Wącham, niucham i podchodzę do nowości jak pies do jeża. Nie przekonują mnie entuzjastyczne recenzje, czytam skład i analizuję, czy produkt może być przydatny w mojej pielęgnacji. Nie upieram się, że to podejście jest jedynym właściwym, ale ostrożność nie zawadzi.

Czy nam się to podoba czy nie, żyjemy już w świecie fast beauty.

Zdjęcie: Jamie Street

Komentarzy: 3

  1. 19 września 2017 / 08:51

    Ja też kupuję powoli. Jeśli chodzi o kremy, muszę być absolutnie przekonana, że to właśnie to. Nawet jeśli muszę się naszukać. Wolę zaczekać i mieć pewność.

    • Zalotka.pl
      Autor
      19 września 2017 / 08:58

      Dobrym zwyczajem jest testowanie kremów z próbek, co bardzo często jest nie lada kłopotem. Robiąc zakupy za ponad 100 zł w aptece czy Rossmannie zwykle proszę o próbki – dostaję je w 2 na 10 przypadków. Może zrobię o tym wpis :-)

  2. 22 sierpnia 2017 / 15:25

    Ja najczęściej kupuję kosmetyki, więc napiszę o nich. Jestem zwolenniczką przemyślanych zakupów. Decyzja czy coś kupić zajmuje mi nawet do 3 tygodni. W tym czasie sprawdzam opinie o produktach na serwisach, blogach. Większa część produktów odpada. Jeżeli mi na coś brakuje to zbieram pieniądze aż to kupię. Nieraz przejechałam się na fast beauty i musiałam się męczyć z bublami. Lubię wspierać oryginalne kosmetyki, a nie firmy podróbkarskie. Chcę doceniać ich porządne, innowacyjne kosmetyki. Tego wszystkiego nauczyłam się z wiekiem. :)

Skomentuj Justyna Żuk Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.